Voor- en nadelen van Lean en Agile



Voor- en nadelen van Lean en Agile



Beide practices, Lean en Agile, hebben voordelen en nadelen. Kort samengevat is het voordeel van Lean efficiency en voldoen aan een meer stabiele klantvraag, maar daarmee niet altijd in lijn met een snel veranderende klantbehoefte.

Het nadeel van Agile is volgens Goldsby (2016) onder andere dat de grotere flexbiliteit ook tot gevolg kan hebben dat de kosten toenemen.

Er zijn dan ook verschillende vormen hoe Lean en Agile door organisaties gecombineerd kunnen worden om succesvol te zijn. Daarbij is er volgens Amir (2011) geen  ‘one size fits all formula‘. Bijvoorbeeld de kenmerken van de organisatie alsmede volgens Kim (2013) de contextuele variabelen in de supply chain zijn hierop van invloed.



Welk proces is geschikt om te robotiseren

 

Lees ook het artikel over Lean en Agile toepassen bij Shared Service centers

Customer Excellence naast Operational Excellence in Shared Service Centers
Uit diverse onderzoeken blijkt dat een belangrijke reden voor het opzetten van een ‘Shared Service Center’ (SSC) het bereiken van efficiencyverbetering in de organisatie is. Helemaal niks mis mee om ‘verspilling’ door ondoorzichtige werkprocessen of sturing tegen te gaan, als er dan ook maar oog is voor verdere verbetering van de dienstverlening. Waarom eigenlijk?

Link naar het artikel over Shared Service Centers

Referenties
Royal IHCmedia organisatieadvies 15media organsatieadvies 8


Postmerger is gespecialiseerd in Business Architectuur en Change Management. Wij hebben ruim 15 jaar ervaring opgedaan in de begeleiding bij implementatietrajecten voor zowel beursgenoteerde ondernemingen en kleinere organisaties. Vaak worden wij bijvoorbeeld ingeschakeld bij complexe trajecten of trajecten die vanwege de gestelde randvoorwaarden niet goed passen in een standaard projectimplementatie methodiek.


Gerelateerde pagina’s
Wilt u meer weten over wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem dan vrijblijvend contact op om eventuele mogelijkheden te bespreken. Wij kunnen u begeleiden vanaf de oriëntatie op een verbeterproject tot en met de implementatie. U kunt gebruik maken van onze kennis waardoor u sneller resultaat bereikt tegen lagere ontwikkelingskosten.

Postmerger.
Drs. ing. Robrecht Heukers

robrecht.heukers@postmerger.nl
06 – 44 99 04 98

Willem Klooslaan 39
3454 VN De Meern

Connect via LinkedIn

Vaak worden wij op interim basis ingeschakeld als afdelingsmanager of programmamanager. Daarbij staat altijd centraal het in lijn brengen van de afdelings- of programma activiteiten met de doelstellingen, de ontwikkeling van het team en individuele teamleden en het samen met de organisatie verbeteren van de processen & systemen.